Szachy z deszczem

Czwartek, 10 września 2015 · dodano: 10.09.2015 | Komentarze 1

Miałem jechać dziś z Piotrkiem i jeszcze jednym nowym kolegą ale chłopaki odpuścili przez niepewną aurę. Ja też długo się biłem z myślami bo tak przyjemnie się oglądało Vueltę a za oknem siąpiło deszczem, szosy mokre... Ale w końcu postanowiłem pojechać. Dodatkowo zmotywowała mnie nowa przerzutka w rowerze, którą trzeba było rozjechać i poustawiać. Trasa standardowo na Dobrą, dalej znowu hopkami ale potem zamiast na Mierzyn to skręciłem w Dołujach na Redlice i dalej do Wołczkowa a dalej po śladach do domu. Asfalty na przemian mokre i suche ale głównie suche, deszcz naszczęście mnie nie złapał :)

I tutaj chciałbym rozwiać pewne miejskie legendy odnośnie kompatybilności przerzutek 9 i 10-biegowych. Jak zmieniłam ramę na Cube'a byłem napalony na nową wówczas przerzutkę 105-tkę ale usłyszałem tu i ówdzie (m.in. u Kadrzyńskiego), że taka przerzutka nie obsłuży kasety 9-speed jaką posiadam. No nic, trochę rozczarowany musiałem zadowolić się Tiagrą. Tiagra wiadomo, niewiele lepsza od Sory więc i tak sukces, że zaczęła się rozpadać dopiero po 3 latach jeżdżenia... No i niedawno zmuszony zostałem znowu poszukać nowej przerzutki. Z tym, że z tą "nowością" to był niemały problem bo 9-biegowych nowych praktycznie już nie ma. Polowałem już na zachowaną w dobrym stanie Dura Ace 7700 z 1998 ale płacic za to 149,00 złotych na aukcji to trochę trąci hipsterką. Zadzwoniłem więc do Synkrosa a tam Czarek powiedział, że ma 105 RD-5600 i RD-5700. Oczywiście od razu wypaliłem, że spoko ale one nie ogarną mi 9 biegów żeby to ładnie współpracowało bo przecież 10tki mają inny skok pantografu... inny współczynnik wysuwu linki i nie dadzą rady bla bla bla (tak słyszałem). Mimo wszystko jednak Czarek się upierał, że raczej powinno chodzić. Po skończeniu rozmowy pogrzebałem na necie też na zagranicznych forach i wychodzi w sumie tak:
- przerzutki Shimano na systemie Dyna-sys (linie MTB) nie są kompatybilne czyli przerzutka 10biegów ma inny wysuw pantografu niż 9 i nawet 9-biegowe manetki nic tu nie zdziałają, system nie będzie działał płynnie w całym zakresie kasety
- przerzutki Shimano na systemie SIS (szosowe 8, 9 i 10 biegów) mają identyczny wysuw pantografu i są kompatybilne wstecz więc 9-biegowa kaseta z 9-biegową klamkomanetką może być wzorowo obsługiwana przez 10-biegową przerzutkę. Dopiero szosowe 11-tki nie są kompatybilne w dół.

I sprawdziłem to empirycznie: nie ma żadnego problemu, trzeba tylko podkręcić śruby regulujące zakres wysuwu pantografu (kaseta 9 jest szersza od 10tki) i po regulacji baryłkową zestaw śmiga aż miło. Jestem więc od dziś szczęśliwym posiadaczem tylnej przerzutki 105 a kultura pracy to niebo a ziemia w stosunku do nawet nowej Tiagry. Super :)

Licznik niestety dalej nie doszedł :( Centrum rowerowe opierdala się aż miło. Mogłem zamówić na allegro od ręki ludzie mieli.